صنعت / تکنولوژی و آینده دنیای حفاظت تصویری / دوربین های مداربسته

تکنولوژی ، دوربین مداربسته ، قیمت دوربین مداربسته / هایک ویژن / دوربین مدار بسته

صنعت / تکنولوژی و آینده دنیای حفاظت تصویری / دوربین های مداربسته

تکنولوژی ، دوربین مداربسته ، قیمت دوربین مداربسته / هایک ویژن / دوربین مدار بسته

دستگاه ضبط VCR چیست؟ / نویز در تصاویر دوربین مداربسته

دستگاه ضبط VCR چیست؟

VCR,دوربین مداربسته,دستگاه VCR,دستگاه VCR برای ضبط انالوگ تصویر دوربین مداربسته بر روی نوار
دستگاه VCR یک دستگاه انالوگ ضبط کننده تصاویر دوربین مدار بسته است. این دستگاه تصاویر دوربین مداربسته را بر روی نوار ویدئویی ضبط می کند.
دستگاه های VCR سالهاست از رده خارج شده اند. این دستگاه ها به علت مشکلات و محدودیت های فراوان به مراتب زودتر از دوربین های مداربسته انالوگ از رده خارج شدند. برخی از این دلایل عبارتند از:
  • قابلیت ضبط VCR بر روی هر نوار تنها 6 ساعت تصویر یک دوربین با فریم زنده (25 فریم) بود. البته بعدها VCRهای برنامه پذیر میتوانستند چند نوار را پشت هم از تصاویر ضبط کنند.
  • نوارهای ویدئویی عمر مفید کمی داشتند و پس از مدتی ضبط و پاک کردن دیگر قابل استفاده نبودند.
  • نگهداری از نوارهای به فضایی زیادی نیاز داشت مخصوصا اگر میخواستید مدت زیادی از تصویر یک دوربین را نگه داری کنید.
  • نوارهای ویدئویی به شدت به میدان مغناطیسی حساس هستند و در صورت قرار گرفتن در میدان مغناطیسی همه اطلاعات انها از بین خواهد رفت.

چه بر سر VCRها آمد؟

با ورودی اولین نسل از DVRها به بازار این دستگاه ها به سرعت جایگزین VCR شدند. امروزه شاید به ندرت بتوان در سیستم های مداربسته در جهان نمونه هایی از این دستگاه را دید. با توجه به اینکه VCR تقریبا هیچ مزیتی نسبت به DVR نداشتند، کاربری آنها به هیچ عنوان ادامه پیدا نکرد.

 

1.      سیستم های امنیتی   هوشمند سازی خانه     اسمارت سکیوریتی     شهر هوشمند


نویز در تصاویر دوربین مداربسته و روش های کاهش آن

وجود نویز در تصاویر دوربین مداربسته یکی از مشکلاتی است که پس از نصب و اتمام پروژه ممکن است با آن روبرو شوید. نویز در تصاویر دوربین مداربسته اغلب به صورت برفک و یا دانه دانه نمایان می شود که باعث کاهش کیفیت تصاویر و عدم وضوح آنها می گردد. وجود نویز در تصاویر می تواند دلایل متعددی داشته باشد که استفاده از سیستم های فاقد کیفیت لازم می تواند یکی از دلایل آن باشد. در این مقاله سعی می کنیم به عموم این دلایل اشاره کرده و حتی الامکان راه حل مناسبی برای رفع آن ها ارائه دهیم.

نویز چیست؟

اصطلاح نویز برای اشاره به تصاویر نامطلوب دانه دانه در تلویزیون یا مانیتور استفاده می شود. نویز حتی می تواند در تصاویر دوربین های حرفه ای نیز نمایان شود، حتی گاهی اوقات در شرایط نور کم پس از عکس گرفتن یا ضبط فیلم با گوشی می توانید آن را در صفحه نمایش تلفن همراه خود ببینید.  بنابراین گاهی اوقات نویز بخشی از تصویر است و شما نمی توانید آن را از بین ببرید زیرا بر اثر شرایط نوری نامساعد یا بنا به کیفیت دوربین به وجود می آید. با این حال، گاهی اوقات شما در شرایط نور مساعد نیز مشاهده می کنید که همچنان نویز در تصاویر وجود دارد. معمولا این نویز ناشی از تداخل الکترومغناطیسی، اشکال در نصب یا زیرساخت های نامناسب است. به طور کلی نویز در دوربین مداربسته را می توان به دو نوع زیر تقسیم کرد.

1. نویز های ناشی از سیگنال الکترونیکی

که معمولا به صورت نقاط ریز نمایان می شوند و معمولا به علت تقویت بیش از اندازه سیگنال تصویر در نور کم ( هنگام شب ) ایجاد می شوند .

2. نویز های ناشی از تداخل الکترو مغناطیسی

که معمولا به صورت خطوط یا موج در تصاویر ظاهر می شوند. این خطوط حتی گاهی اوقات در تصاویر حرکت کرده و مانع از دید مناسب می شوند. این نوع نویز به علت تداخل امواج الکترو مغناطیسی با سیگنال های مربوط به دوربین مداربسته ایجاد می گردد. افت شدید سیگنال نیز یکی دیگر از دلایل به وجود آمدن نویز الکترومغناطیسی است.

چه عواملی باعث ایجاد نویز می شوند؟

عوامل متعددی وجود دارند که باعث به وجود آمدن نویز در تصاویر دوربین مداربسته می شوند. در زیر به برخی از آنها اشاره شده است:

  1. استفاده از منبع برق نامناسب
  2. استفاده از کابل های با کیفیت پایین
  3. استفاده از دوربین های با کیفیت پایین
  4. استفاده از مبدل های بی کیفیت
  5. بسترسازی نامناسب
  6. داغ شدن بیش از حد دوربین
  7. اتصالات ضعیف
  8. عدم وجود نور مناسب

در ادامه به شرح هر یک از موارد بالا با ذکر جزئیات و روش حل آن می پردازیم.

1. استفاده از منبع برق نامناسب

برای کارکرد صحیح، یک دوربین مداربسته نیاز به دریافت ولتاژ الکتریکی کافی با توجه به دستورالعمل شرکت سازنده خود دارد. در بیشتر دوربین های مداربسته این مقدار برابر با 12VDC (ولتاژ مستقیم) است، همچنین دوربین هایی هستند که با انرژی 24VAC (جریان متناوب) کار می کنند. علاوه بر ولتاژ کافی، دوربین باید به اندازه کافی جریان مناسبی را برای کارکرد صحیح دریافت کند و اگر چنین نشود، مشکلات مربوط به تداخل و نویز در تصاویر دوربین مداربسته ممکن است به همراه سایر مشکلات ظاهر شود. این مقدار معمولا کمتر از یک آمپر برای دوربین های معمولی است.

نویز در دوربین مداربسته

2. استفاده از کابل های با کیفیت پایین

  • کابل های کواکسیال

کابل های کواکسیال با کیفیت پایین چنانچه نتواند مانع از ورود امواج الکترومغناطیسی موجود در محیط به داخل کابل شود منجر به ایجاد نویز در تصاویر دوربین مداربسته می شوند. هنگامی که این نوع کابل اختراع شد، ایده آن این بود که پوشش خارجی آن بتواند مانع از ورود امواج خارجی به داخل کابل شود. اگر جنس این پوشش خارجی از مواد با کیفیتی نباشد و یا قسمت هایی از آن از بین رفته یا خراشیده شده باشد باعث ایجاد مشکلات جدی در تصویر می شود. همچنین می بایست فاصله های صحیح کابل ها با توجه به نوع استفاده شده رعایت گردد، زیرا کابل هایی مانند RG59، RG6، RG11 دارای محدودیت های فاصله هستند.

نویز در دوربین مداربسته

  • کابل های UTP

هنگامی که دوربین مداربسته را با استفاده از کابل های UTP (کابل شبکه) نصب می کنید، لازم است که از کیفیت آن مطمئن شوید تا با نویز و تداخل در تصویر مواجه نشوید.

3. استفاده از دوربین های با کیفیت پایین

مواردی وجود دارد که دوربین مداربسته بکار رفته کیفیت پایینی دارد و تصاویر با کیفیتی ارائه نمی کند. بنابراین مهم است که در هنگام خرید، دوربین هایی را انتخاب کنید که حداقل الزامات مورد نیاز برای پروژه شما را دارند. دوربین های هایی با مارک متفرقه معمولا با هزینه کمی تهیه می شوند اما اغلب توانایی لازم برای ارائه تصاویر با کیفیت و وضوح بالا به ویژه در شرایط نامساعد مانند شرایط نور کم را ندارند. در حالت ایده آل بهتر است دوربین هایی با نام تجاری معتبر، دفترچه راهنمای محصول و یک شماره تلفن برای پشتیبانی فنی خریداری کنید، در غیر این صورت با مشکلات تصویری جدی مواجه خواهید شد.

4. استفاده از مبدل های بی کیفیت

در هنگام استفاده از کابل های Cat5e یا Cat6 باید از مبدل هایی (یا همان ویدئو بالون ها که وظیفه تبدیل و تقویت سیگنال ها را بر عهده دارد)استفاده کنید که سازگار با تکنولوژی دوربین باشند. زیرا مبدل های مخصوصی برای هر یک از تکنولوژی های HDCVI ،HDTVI یا AHD وجود دارد. همچنین از حداکثر فاصله ای که مبدل می تواند برای هر کدام از تکنولوژی ها ارائه نماید، در کتابچه راهنمای مبدل و دوربین مطلع شوید.

نویز در دوربین مداربسته

5. بسترسازی نامناسب

انتخاب مسیر مناسب برای  عبور کابل تصویر دوربین مدار بسته می تواند تا حد زیادی در کاهش نویز تصویر تاثیرگذار باشد .همچنین محل نصب دوربین ها نیز بسیا ر مهم است و باید در مکانی باشد که کمترین لرزش به دوربین وارد گردد. همچنین انتخاب مکان مناسب برای قرار گرفتن دستگاه ضبط DVR یا NVR نیز بسیار مهم است زیرا برخی از محیط ها نویز تصاویر را تشدید می کنند . استفاده از ارت مناسب برای سیستم نظارت تصویری از دیگر عوامل کاهش دهنده میزان نویز در تصاویر است.

6. داغ شدن بیش از حد دوربین

هنگامی که دوربین مداربسته بیش از حد داغ می شود، نویز در تصویر ظاهر می شود، این تا حد زیادی به نوع دوربین مداربسته بستگی دارد که گاهی اوقات به دلیل کیفیت ضعیف آن گرمای زیادی تولید می کند. داغ شدن بیش از حد همچنین ممکن است به علت عدم تهویه مناسب در محل نصب دوربین به ویژه در مکان های بسته که در معرض نور خورشید یا یک منبع گرمای دیگر هستند رخ دهد.

7. اتصالات ضعیف

اتصالات برق و اتصالات کواکسیال را همواره به درستی بررسی کنید. استفاده از کانکتور های BNC با کیفیت می تواند احتمال نویز تصویر را کاهش دهد.

نویز در دوربین مداربسته

8. عدم وجود نور مناسب

برای تشکیل تصویر در دوربین مداربسته لازم است که نور کافی در محیط وجود داشته باشد، این فاکتوری است شامل انواع دوربین ها می شود. توجه داشته باشید که در ضبط تصاویر در محیط های تاریک همواره نویز ایجاد می گردد. این یک روند طبیعی است و همه دوربین ها این مشکل را با روشنایی کم دارند، اما چنانچه دوربین با کیفیت بالاتری (و طبیعتا گران تری) انتخاب کنید این مشکل به حداقل می رسد. هر چه سنسور تصویر بکار رفته در دوربین بزرگتر باشد، تصویر در شرایط نور کم کیفیت بهتری خواهد داشت.

نویز در دوربین مداربسته

 

دوربین مداربسته دیجیتال / دوربین مداربسته خودرو

دوربین مداربسته دیجیتال چیست؟

دوربین-مداربسته-دیجیتال-پاناسونیک,دوربین مداربسته دیجیتال,دوربین مداربسته پاناسونیک,دوربین مداربسته دیجیتال پاناسونیک
دوربین مداربسته دیجیتال عبارتی است که هر روز بیش از دیروز به گوش مشتریان می خورد. همانطور که میدانید دوربین های مداربسته به دو نوع آنالوگ و دیجیتال (یا شبکه) تقسیم می شوند. تفاوت اصلی این دو سیستم مداربسته در نحوه ارسال اطلاعات انهاست. در سیستم انالوگ اطلاعات به صورت سیگنال های آنالوگ برای دستگاه ضبط و پخش ارسال می شوند. در دوربین های دیجیتال اطلاعات تحت پروتکل های شبکه برای دستگاه مرکزی ارسال می شوند.

آیا تمام دوربین های مداربسته دیجیتال تحت شبکه هستند؟

بله. این به این معناست که تمام سیستم های مداربسته دیجیتال اطلاعات خود را از طریق پروتکل شبکه ارسال می کنند. در واقع دوربین مداربسته دیجیتال و دوربین مداربسته IP هر دو نامهایی دیگری از دوربین های مداربسته شبکه هستند.
البته دوربین های مدار بسته دیجیتال غیر شبکه نیز برای کاربری های دیگر وجود دارند. این دوربین ها معمولا به عنوان دوربین فیلم برداری یا وب کم مورد استفاده قرار می گیرند.

تفاوت دوربین مداربسته انالوگ و دیجیتال در چیست؟

(مقاله مشروح در این رابطه را اینجا بخوانید)
خصوصیات دوربین های مداربسته انالوگ و شبکه تفاوت های زیادی با هم دارند. برخی از مهمترین آنها عبارتند از:
  • قیمت: قیمت دوربین ها و تجهیزات دیجیتال از تجهیزات انالوگ بالاتر است.
  • روزولوشن تصویر: دوربین های انالوگ دارای محدودیت رزولوشن تصویر هستند در حالی که دوربین های شبکه چنین مشکلی ندارند.
  • سادگی: سیستم های مداربسته انالوگ به مراتب ساده تر از سیستم های دیجیتال هستند.
  • انعطاف پذیری: سیستم مداربسته دیجیتال از انعطاف پذیری به مراتب بالاتری برخوردار است.
  • قابلیت های نرم افزاری: قابلیت های نرم افزاری در سیستم مداربسته دیجیتال به مراتب بالاتر است.

آیا میتوان دوربین های مداربسته دیجیتال را در یک سیستم مداربسته انالوگ اضافه کرد؟

بله، اما این کار انتخابی منطقی نیست. این کار در صورتی قابل انجام خواهد بود که شما از یک DVR هایبرید استفاده کنید و یا سیستم دیجیتال خود را به صورت جداگانه استفاده کنید. سعی کنید از ترکیب کردن این دو سیستم تا جای ممکن دوری کنید. استفاده از یک سیستم مداربسته یکپارچه ثبات سیستم را به مراتب بالاتر می برد.

1.      سیستم امنیتی     خانه هوشمند    اسمارت سکیوریتی    شهر هوشمند ایران

دوربین مداربسته خودرو و راهکارهای نصب آن

تصادفات سرقت و … همه این ها دلایلی هستند که ضرورت استفاده از دوربین مداربسته خودرو را در وسایل نقلیه عمومی و خصوصی افزایش می دهد. با وجود یک سیستم نظارتی کامل و مستقل بر روی وسیله نقلیه امنیت مسافران و راننده تا حد زیادی تامین می شود. کاربرد دوربین مداربسته که اصطلاحا به آنها mobile camera نیز گفته می شود اغلب در مشاغلی است که با انواع خودرو های سبک و سنگین سر و کار دارند مانند سرویس مدارس، سیستم حمل و نقل عمومی و … حوادثی که در این گونه مشاغل رخ می دهد باعث می شود تا برای ثبت چگونگی وقوع آنها به یک سیستم مداربسته نیاز باشد. به ویژه در هنگام تصادفات وجود یک دوربین برای شناسایی فرد مقصر بسیار مفید است و چنانچه فرد خاطی از صحنه تصادف متواری شود نیز با کمک تصاویر ضبط شده موضوع راحت تر قابل پیگیری خواهد بود.

انواع دوربین مداربسته مناسب برای وسایل نقلیه

با توجه به اینکه انجام اقدامات سریع و به موقع در هنگام وقوع حوادث عمدی و یا غیرمترقبه از ضرورت بسیار بالایی برخوردار است وجود دوربین مداربسته خودرو جهت حفظ ایمنی در سیستم حمل و نقل عمومی می تواند بسیار کمک کننده باشد. با وجود این سیستم می توان امنیت مسافران و وسایل همراه آن ها را در سفر ها تامین نمود. برای تجهیز وسایل نقلیه می توان از هر دو نوع دوربین آنالوگ HD و تحت شبکه استفاده نمود.

آنالوگ HD

دوربین های مداربسته آنالوگ از دیرباز تا کنون مورد استفاده قرار می گرفته اند خب امروزه انواع مختلفی از آنها با تکنولوژی پیشرفته تر به بازار آمده اند که به خوبی پاسخگوی نیاز مشتریان هستند. برای داشتن یک سیستم مداربسته آنالوگ نیازمند یک نمایشگر مناسب برای مشاهده، یک دستگاه ضبط کننده برای ضبط و مدیریت تصاویر و یک یا چند دوربین آنالوگ HD با توجه به نوع وسیله نقلیه خود خواهید بود.

تحت شبکه

دوربین های تحت شبکه نیز با کیفیت تصویر بالا و کارکرد فوق العاده ای که دارند می توانند به عنوان دوربین مداربسته خودرو استفاده شوند. با استفاده از این دوربین ها می توانید تصاویری یکدست و با کیفیت داشته باشید این نوع از دوربین ها می توانند به خوبی فضای داخلی و خارجی وسیله نقلیه را پوشش دهند. همچنین با توجه به تکنولوژی ضد لرزش یا anti-vibration بکار رفته در این نوع از دوربین ها دیگر نگران تکان ها و لرزش هایی که بر اثر حرکت خودرو ایجاد می شود نباشید.

انواع راهکار های نصب دوربین مداربسته خودرو

نصب در فضای داخلی

نصب دوربین مداربسته خودرو در فضی داخلی ماشین روش به نسبت امن تری است زیرا دوربین از دسترس افراد خرابکار و یا تاثیر عوامل طبیعی مانند باد، باران، طوفان و … در امان می ماند. در فضای داخلی خودرو می توانید دوربین را به صورت مخفی نصب نمایید که از دید سارقین پنهان بماند. برق دوربین ها و سایر دستگاه ها را می توانید با اتصال به برق خودرو تامین کنید در غیر این صورت برای حل مشکل برق مورد نیاز نیز می توانید از نوع باتری دار این دوربین ها استفاده نمایید. اما باید توجه داشته باشید که اشکال عمده ای نیز در این روش وجود دارد و آن این است که شیشه خودرو مانع از رسیدن نور IR دوربین به خارج از آن و رسیدن به سوژه مورد نظر می شود. بنابراین نصب دوربین مداربسته خودرو در فضای داخلی برای تصویربرداری در شب مناسب نخواهد بود.

نصب در فضای خارجی

اگرچه نصب دوربین مداربسته خودرو در فضای خارجی مشکلاتی از قبیل دستکاری یا قرار گرفتن در معرض هوای نامساعد را در پی دارد اما باعث می شود تا بهترین پوشش تصویر را داشته باشید. از آنجایی که در این روش دیگر مشکل تابش نور IR مانند روش اول در میان نیست می توانید از دوربین های دید در شب نیز استفاده کنید و حتی در شب نیز تصاویر با کیفیتی داشته باشید.

در ادامه برای آشنایی بهتر با کارایی این دوربین ها به معرفی برخی از دوربین مداربسته خودرو ساخت شرکت هایک ویژن می پردازیم:

دوربین مداربسته آنالوگ HD مدل AE-VC112T-ITS 

  • حداقل نور مورد نیاز برای تشکیل تصویر در دوربین: 0.1Lux
  • کیفیت یا رزولوشن تصویر: 720P
  • نوع لنز: لنز از نوع ثابت و واید با امکان پوشش دهی بیشتر
  • استفاده از تکنولوژی EXIR
  • امکان نصب و تنظیم آسان
  • مجهز به تکنولوژی ضد ارتعاش Anti-vibration برای جلوگیری از کاهش کیفیت تصویر هنگام لرزش
 
دوربین مداربسته خودرو 

دوربین مداربسته دام مدل AE-VC022P(N)- ITS 

  • حداقل نور مورد نیاز برای تشکیل تصویر در دوربین: 0.1Lux
  • نوع لنز: لنز از نوع ثابت و واید با امکان پوشش دهی بیشتر
  • مجهز به شاتر الکترونیکی و تکنولوژی AGC
  • امکان نصب و تنظیم آسان
  • مجهز به تکنولوژی ضد ارتعاش Anti-vibration برای جلوگیری از کاهش کیفیت تصویر هنگام لرزش
  • مجهز به میکروفن داخلی
  • پشتیبانی از استاندارد IP65

دوربین مداربسته دام مدل AE-VC023P(N)-ITS

  • حداقل نور مورد نیاز برای تشکیل تصویر در دوربین: 0.1Lux
  • کیفیت یا رزولوشن تصویر: 720P
  • نوع لنز: لنز از نوع ثابت و واید با امکان پوشش دهی بیشتر
  • استفاده از تکنولوژی EXIR
  • مجهز به شاتر الکترونیکی و تکنولوژی AGC
  • امکان نصب و تنظیم آسان
  • مجهز به تکنولوژی ضد ارتعاش Anti-vibration برای جلوگیری از کاهش کیفیت تصویر هنگام لرزش
 دوربین مداربسته خودرو
دوربین مداربسته خودرو 

دوربین مداربسته دام مدل AE-VC051P(N)-IT 

  • حداقل نور مورد نیاز برای تشکیل تصویر در دوربین: 0.1Lux
  • مجهز به شاتر الکترونیکی و تکنولوژی AGC
  • مجهز به قابلیت روز و شب
  • نوع لنز: لنز از نوع ثابت و واید با امکان پوشش دهی بیشتر
  • پشتیبانی از استاندارد IP68
  • مجهز به تکنولوژی ضد ارتعاش Anti-vibration برای جلوگیری از کاهش کیفیت تصویر هنگام لرزش

دوربین مداربسته دام مدل AE-VC052P(N)-S 

  • حداقل نور مورد نیاز برای تشکیل تصویر در دوربین: 0.1Lux
  • کیفیت یا رزولوشن تصویر: 720P
  • نوع لنز: لنز از نوع ثابت و واید با امکان پوشش دهی بیشتر
  • مجهز به شاتر الکترونیکی و تکنولوژی AGC
  • امکان نصب و تنظیم آسان
  • مجهز به تکنولوژی ضد ارتعاش Anti-vibration برای جلوگیری از کاهش کیفیت تصویر هنگام لرزش
 دوربین مداربسته خودرو
دوربین مداربسته خودرو 

دوربین مداربسته دام مدل AE-VC061P(N)-ITS 

  • حداقل نور مورد نیاز برای تشکیل تصویر در دوربین: 0.1Lux
  • کیفیت یا رزولوشن تصویر: 720P
  • مجهز به قابلیت روز و شب
  • دارای لنزهای دوقلو با امکان پوشش بیشتر
  • مجهز به شاتر الکترونیکی و تکنولوژی AGC
  • امکان نصب و تنظیم آسان
  • مجهز به تکنولوژی ضد ارتعاش Anti-vibration برای جلوگیری از کاهش کیفیت تصویر هنگام لرزش

دوربین مداربسته مدل AE-VC012P(N)-ITS

  • حداقل نور مورد نیاز برای تشکیل تصویر در دوربین: 0.1Lux
  • کیفیت یا رزولوشن تصویر: 720P
  • نوع لنز: لنز از نوع ثابت و واید با امکان پوشش دهی بیشتر
  • استفاده از تکنولوژی EXIR
  • مجهز به شاتر الکترونیکی و تکنولوژی AGC
  • امکان نصب و تنظیم آسان
  • مجهز به تکنولوژی ضد ارتعاش Anti-vibration برای جلوگیری از کاهش کیفیت تصویر هنگام لرزش
 دوربین مداربسته خودرو

ویدئو بالون (Video Balun) / تکنولوژی +H265

ویدئو بالون (Video Balun) چیست؟

ویدئو-بالون,ویدئو بالون,ویدئو بالون پسیو دوربین مداربسته
دستگاه ویدئو بالون (Video Balun یا UTP balun) یک دستگاه الکترونیکی در سیستم های مداربسته است که بسیاری آن را به عنوان یک تقویت کننده در کابل کشی سیستم مداربسته آنالوگ می شناسند.

ویدئو بالون چطور کار میکند؟

همانطور که میدانید سیستم های دوربین مدار بسته انالوگ اطلاعات تصویر را به صورت سیگنال به دستگاه مرکزی ارسال می کنند. به سیستم ارسال سیگنال دروبین های مداربسته سیستم نامتقارن می گویند. در این سیستم سیگنال از طریق دو سیم که یکی دارای سیگنال و یکی زمین شده است انتقال می یابد. سیم زمین شده معمولا به صورت شیلد در اطراف سیم سیگنال قرار گرفته است.
در مقابل سیستم انتقال سیگنال نامتقارن یک سیستم انتقال سیگنال متقارن نیز وجود دارد. در این سیستم دو سیم هر دو دارای سیگنال هستند. این سیگنالها با هم دارای تقارن هستند و در صورت وارد شدن امواج نامتقارن به سیگنال (به صورت نویز) آنها در انتهای مسیر حذف می شوند.

آیا ویدئو بالون سیگنال را تقویت می کند؟

ویدئو بالون ها انواع متفاوتی دارند. نوع ساده انها را ویدئو بالون پسیو passive می نامند. ویدئو بالونهای پسیو هیچ گونه تقویتی بر روی سیگنال شما انجام نمی دهند و تنها سیگنال را از نوع نامتقارن به متقارن تغییر می دهند.مزیت این ویدئوبالون ها عدم نیاز به تغذیه در محل تبدیل می باشد. ویدئو بالون های پسیو قابلیت انتقال سیگنال تا فاصله 600 الی 1000 متری را برای شما فراهم می کنند ویدئو بالون پسیو را در اصطلاح علمی video balun Autotransformer نیز می نامند.
نوع دوم ویدئو بالونها را ویدئو بالون اکتیو active می نامند. در این نوع در کنار تبدیل سیگنال، سیگنال تقویت نیز می شود. مزیت اصلی این نوع ویدئو بالون امکان ارسال سیگنال تا مسافت طولانی تر است. بسته به نوع کابل و نوع ویدئو بالون این ویدئو بالون ها امکان ارسال اطلاعات تا فاصله 1500متری را فراهم می کنند. البته ویدئو بالون های الکتیو در نیاز به تغذیه نیز خواهند داشت و از نظر هزینه هم پرهزینه تر هستند.

1.      دوربین مداربسته tiandy       قیمت انواع دوربین مدار بسته  جی پی اس ماشین   شرکت نصب دوربین مداربسته  سایت هایک ویژن

تکنولوژی +H265 در دوربین مداربسته هایک ویژن

تکنولوژی +H.265 یک الگوریتم هوشمند است که ادامه دهنده تکنولوژی رمزگذاری بر اساس استاندارد (H.265 (High Efficiency Video Coding و یا اصطلاحا HEVC است. در راه اندازی سیستم های مداربسته همواره با دو مشکل محدودیت پهنای باند و فضای ذخیره سازی مواجه هستیم. هر دو این موارد از جمله مواردی هستند که چنانچه به خوبی مدیریت نشوند می توانند هزینه زیادی را به سیستم تحمیل کنند. به خصوص اینکه تکنولوژی دوربین های مداربسته با کیفیت HD و بالاتر در حال گسترش است و افزایش کیفیت مساوی است با فضای بیشتر برای ذخیره و پهنای باند گسترده تر برای انتقال تصاویر. همچنین نحوه تنظیم دقیق بیت ریت تصاویر ویدئویی HD و ultra-HD، یک مسئله مهم در انتخاب دوربین مداربسته مناسب است.

به همین دلیل لازم است که حجم تصاویر دوربین مدار بسته قبل از ضبط یا انتقال کاهش یابد. در این رابطه راهکارهای زیادی وجود دارد اعم از فشرده سازی MPEG ،JPEAG ،H.264 ،H.265 و.. که قبلا به آنها پرداخته ایم اما روش جدیدتری با نام +H.265 توسط شرکت هایک ویژن اختصاصا برای فشرده سازی تصاویر مداربسته ابداع شده است که در ادامه به شرح آن می پردازیم. تکنولوژی +H.265 بر اساس عوامل زیر و به طور کامل و با توجه به ویژگی های نظارت تصویری زیر بهینه شده است:

  • در ابداع این تکنولوژی این مورد در نظر گرفته شده است که اشیاء متحرک ممکن است فقط چند بار در یک بخش با اهمیت از تصاویر ظاهر شوند.(تعداد دفعات ورود جسم متحرک در کل فیلم ضبط شده درصد کمی را شامل می شود)
  • با توجه به اینکه تمرکز بیننده عمدتا بر روی اجسام متحرک است پس می توان از کیفیت بالای تصویر در نقاط دیگر صرفنظر نمود.
  • فشرده سازی باید با توجه به دو عامل تاثیرگذار بر کیفیت تصاویر شامل کارکرد نظارتی 24 ساعته و وجود نویز انجام شود.

تفاوت تکنولوژی +H.265 با سایر فرمت ها

مهمترین تفاوت در نحوه فشرده سازی +H.265 نسبت به سایر فرمت های فشرده سازی کاهش میزان بیت ریت (تعداد بیت هایی که در یک واحد در ثانیه منتقل یا پردازش می شوند) و نتیجتا کاهش مصرف پهنای باند (میزان انتقال داده ها در بیت در ثانیه) است. با وجود تکنولوژی +H.265 شاهد کاهش میزان چشمگیری از بیت ریت در تصاویر ویدئویی خواهیم بود. این امر مستقیما باعث کاهش هزینه های مربوط به مصرف پهنای باند و فضای ذخیره سازی در دوربین مدار بسته می گردد.

تکنولوژی +H265 هایک ویژن

به صورت جزئی تر نحوه عملکرد +H.265 به این صورت است که ابتدا یک تصویر از محیط مورد نظر گرفته، و از آن به عنوان فریم پس زمینه استفاده می کند.سپس تنها بر روی اشیاء متحرک تمرکز کرده و هنگامی که سوژه متحرکی وارد ناحیه نظارتی شود، تصویری از جسم متحرک می گیرد و از آن به عنوان فریم مرجع استفاده می کند. چنانچه جسم به حرکت خود ادامه دهد، سیستم فقط اطلاعات مربوط به سوژه متحرک را به فریم پس زمینه اضافه می کند.

برای مطالعه بیشتر می توانید مطلبی که در ادامه آورده می شود را مطالعه کنید. اساس فشرده سازی در +H.265 بر مبنای سه تکنولوژی کلیدی زیر صورت می گیرد:

  • تکنولوژی کدگذاری طبق مدل پس زمینه
  • فناوری کاهش نویز در تصویر پس زمینه
  • کنترل نرخ بیت ریت

تکنولوژی کدگذاری طبق مدل پس زمینه

کدگذاری ترکیبی اساس عملکردی فرمت های فشرده سازی قبلی مانند MPEG2 ،MPEG4 ،H.264/AVC، و H265/HEVC است. در یک سیستم نظارتی مداربسته، اساسا اطلاعات پس زمینه ثابت باقی می مانند، پس در نتیجه یک فریم پس زمینه به عنوان فریم مرجع برای کدگذاری باقی فریم ها در نظر گرفته می شود. برای فریم های مختلف در تصاویر ویدئویی، با توجه به ویژگی های آنها روش های مختلفی از کدگذاری مورد استفاده قرار می گیرند که در مجموع منجر به فشرده سازی بهتر مجموع تصاویر خواهد شد. تکنولوژی کدگذاری طبق مدل پس زمینه از بخش های اصلی تکنولوژی +H.265 هایک ویژن است. این بخش خود به دو قسمت کدگذاری داخلی و میانی تقسیم می شود.

1. کدگذاری داخلی (Inter-frame prediction): با استفاده از تکنولوژی جبران حرکت (block-based motion compensation) یک مدل پیش بینی شده از یک یا چند فریم ویدئویی یا فرمت های ویدئویی که از قبل کدگذاری شده اند ایجاد می کند.

2. رمزگذاری میانی (Intra-frame prediction): بدین معنی است که نمونه های ماکرو بلوک یا همان واحد های پردازشی تنها با استفاده از اطلاعاتی حاصل از ماکرو بلوک های قبلا منتقل شده از همان فریم ایجاد می شوند.

تکنولوژی +H265 هایک ویژن

فناوری کاهش نویز در تصویر پس زمینه

میزان نویز تصاویر دوربین مداربسته معمولا در محیط هایی با نور کم افزایش می یابد. وجود نویز از کیفیت تصاویر تا حد زیادی می کاهد و یک اشکال بزرگ محسوب می گردد. همچنین میزان زیادی از بیت ریت کدگذاری شده را نیز اشغال می کند. روش های قبلی برای کاهش نویز در تصاویر دوربین مدار بسته اغلب بر اساس بکارگیری تکنیک هایی برای کاهش نویز در کل تصویر مد نظر است که این امر منجر می شود تا بخش هایی از تصویر اصلی نیز حذف شوند.

در تکنولوژی +H.265، ابتدا سوژه های متحرک از پس زمینه تشخیص داده شده و جدا می شوند. سپس برای هر قسمت از تکنیک های جداگانه و مناسب برای کاهش نویز در این نقاط استفاده می شود. در این روش نه تنها میزان نویز در تصاویر کاهش می یابد بلکه کیفیت آنها نیز حفظ می شود. این تکنیک علی الخصوص برای محیط هایی با امکان ایجاد نویز بالا در تصاویر بسیار مفید بوده و در کاهش نرخ بیت را نیز تاثیر گذار است.

علاوه بر موارد بالا به طور معمول و به منظور حفظ کیفیت تصاویر، مقیاس بکاررفته برای فشرده سازی، نویز موجود در تصاویر را نیز از بین می برد. در فشرده سازی +H.265 با استفاده از یک الگوریتم تحلیلی هوشمند تصویر پس زمینه و تصویر جسم متحرک از هم متمایز می شوند. و به این ترتیب تصاویر سوژه های متحرک و پس زمینه با استراتژی های مختلفی کد گذاری می شوند.

کنترل نرخ بیت

این فناوری به متوسط نرخ بیت در طول دوره های مختلف (معمولا 24 ساعت) مربوط می شود. با کنترل میانگین بیت ریت، دوربین می تواند میزان بیتی ریت را در صورت لزوم کاهش یا افزایش دهد. برای مثال دوربین می تواند در ساعات شلوغ در یک مکان عمومی مانند بانک نرح بیت را افزایش، و سپس در زمانی که بانک تعطیل است، آن را کاهش دهد. با استفاده از این فن آوری ها، می توان گفت که تکنولوژی +H.265 هایک ویژن کاملا مطابق با استانداردهای H.265/HEVC ساخته شده است و در نتیجه با اکثر نرم افزار/سخت افزارهای پشتیبانی کننده H.265 سازگار است.

https://tiamcctv.com/پیشگیری-از-جرم-یا-نقض-حریم-خصوصی-؟/

https://tiamcctv.com/نرم-افزار-ivms-4200-هایک-ویژن/

https://tiamcctv.com/exposure-to-cctv/

https://tiamcctv.com/product/ds-2cd2665g0-izs/

https://tiamcctv.com/product/sw-507/

https://tiamcctv.com/product/td-3516b4-a2/

https://tiamcctv.com/watermark-cctv/

https://tiamcctv.com/product-category/cctv/hd-camera/hd-dome/


 

AWB در دوربین مدار بسته



AWB در دوربین مدار بسته

AWB در دوربین مدار بسته : یکی از مشکلات دوربین های مداربسته نسل قدیم این است که نور سفید محیط از یک حد که بیشتر می شود تصاویر ضبط شده دوربین مداربسته دچار اختلال رنگ می شوند. AWB (Automatic White Balance) در دوربین مدار بسته فناوری جدیدی است که کمک می کند نور سفید محیط متعادل شود و در نتیجه تصاویری با کیفیت بهتر ثبت می شود. به طور کلی فناوری AWB در دوربین مدار بسته باعث می شود که رنگ های واقعی تری از محیط ثبت شود و از این طریق تصاویری با کیفیت بهتر خواهیم داشت.

دوربین های مداربسته تحت برند های بسیار زیادی در دنیا تولید می شوند و در نتیجه برای کسب بازار بزرگتر یک رقابت بسیار سخت در جهت تولید محصولات با کیفیت بالا تر در میان تولید کنندگان شکل گرفته است. فناوری AWB در دوربین مدار بسته یکی از این فناوری هاست که توانسته تصاویر با کیفیت در محصولات دارای این فناوری ایجاد کند. در ادامه به معرفی این تکنولوژی می پردازیم.

 

قبل از معرفی فناوری AWB در دوربین مدار بسته بیایید یک مقایسه میان دوربین های مداربسته و چشم انسان داشته باشیم. بر کسی پوشیده نیست که تکنولوژی دوربین های مداربسته در چند سال گذشته پیشرفت های اعجاب انگیزی داشته اند اما هنوز این دوربین ها فاصله بسیار زیادی تا ثبت تصاویر به وضوح چشم انسان دارند. برای مثال چشم انسان این توانایی را دارد که در هر شرایط نوری به سرعت خودش را تطبیق می دهد و با تجزیه و تحلیل نور سفید محیط به تولید رنگ های زنده و طبیعی می پردازد. در این خصوص دوربین های مداربسته دچار اختلالات شدیدی می شوند و عموما دوربین های نسل گذشته در تجزیه و تفکیک نور سفید ضعیف هستند و در نتیجه تصاویری با زمینه های رنگی سبز، نارنجی و آبی ایجاد می شود.

عمدتا تصاویر با پس زمینه رنگی خاص مانند رنگ سبز یا آبی در شرایطی برای دوربین مداربسته ایجاد می شوند که تصویر تحت تاثیر یک رنگ غالب باشد و یا اینکه هیچ گونه نور سفید با منبع طبیعی در محیط وجود نداشته باشد. شرکت های تولید کننده دوربین مداربسته در چند سال اخیر موفق شده اند که با الگو برداری از مکانیزم چشم انسان، این قابلیت را با نام AWB در دوربین های مداربسته قرار دهند.

 

 

 

کاربرد قابلیت AWB

 

کاربرد اصلی فناوری AWB در زمانی است که نور سفید محیط از منابع نوری مختلف به حدی است که منجر به اختلال رنگ تصاویر دوربین مداربسته می شود. این فناوری با تفکیک نور سفید از جهات مختلف در یک محیط، بالانس رنگ سفید را تنظیم می کند و اغتشاش رنگ از این طریق حل می شود. نکته مهم در خصوص این فناوری این است که اکثر تولید کنندگان دوربین مداربسته این فناوری را در محصولات جدید خود عرضه کرده اند و در نتیجه به راحتی در بازار می توانید دوربین مداربسته با این فناوری را پیدا کنید.

 

ATW و تفاوت آن با AWB

همچنین لازم به ذکر است که در یک سال اخیر تکنولوژی جدیدتری با نام ATW(Auto Tracking White Balance) در دوربین های مدار بسته جایگزین AWB شده است. در این قابلیت برای دستیابی به تعادل رنگ سفید در تصاویر از یک الگوریتم از پیش تعیین شده استفاده میگردد.

در این حالت حتی در صورت عدم وجود منبع نور سفید در محیط دوربین قادر به تنظیم و نمایش صحیح رنگ ها با استفاده از آن الگوریتم است. دوربین هایی با این قابلیت میتوانند حتی در شرایط نوری نا مساعدطرحی یکنواخت و با کیفیت از رنگ ها در تصویر ارائه دهند.

پهنای باند در دوربین مداربسته



پهنای باند در دوربین مداربسته

پهنای باند دوربین مداربسته : یکی از بحث های هزینه زا در هنگام نصب دوربین های مداربسته پهنای باند است که به شکل مستقیم می تواند هزینه های پروژه شما را به شدت افزایش دهد. Bandwidth در لغت به معنای حجم اطلاعاتی است که از یک نقطه به نقطه ای دیگر منتقل می شود و در نگاه اول کاملا مشخص است که افزایش یا کاهش پهنای باند بر سرعت انتقال اطلاعات به شدت تاثیر گذار است. پهنای باند در بسیار از سیستم ها کاربرد دارد و در دوربین های مداربسته در هنگام ارسال اطلاعات از دوربین مدار بسته به دستگاه ضبط کننده تصاویر مطرح می شود.

 

توجه به استاندارد های پهنای باند در پروژه های مداربسته باعث کاهش هزینه های نهایی نصب دوربین مداربسته می شود. این موضوع اگرچه در پروژه های کوچک با چند دوربین خیلی قابل توجه نیست اما در پروژه های بزرگ که تعداد قابل توجهی دوربین مدرابسته برای نظارت تصویری متمرکز در یک محیط نصب می شود، عدم توجه به استاندارد سازی پهنای باند باعث می شود که هزینه های نهایی شما به شدت افزایش یابد و عملا توجیه اقتصادی نداشته باشد. بنابراین برای اجرای پروژه های نصب دوربین مدار بسته نیاز است که هم عوامل تاثیر گذار بر پهنای باند را بشناسیم و هم نحوه محاسبه پهنای باند مورد نیاز را بدانیم.

 

عوامل تاثیر گذار بر مصرف پهنای باند

در یک سیستم مداربسته، عوامل  متعددی بر مصرف پهنای باند موثر اند که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

۱) فرمت فشرده سازی

یکی اولین عامل تاثیر گذار بر مصرف پهنای باند حجم تصاویر و کیفیت آنهاست. بر اساس یک اصل بنیادی هر چه تصاویر از کیفیت بیشتر برخوردار باشند حجم بیشتری نیز دارند و در نتیجه انتقال این تصاویر پهنای باند بیشتری را مصرف می کند. بنابراین برای کاهش مصرف پهنای باند از فرمت های فشرده سازی تصاویر قبل از ارسال استفاده می شود.

 

 فرمت های فشرده سازی در دوربین مداربسته :

  • MPEG4: یک فرمت قدیمی است که در حال حاضرذ نیز در برخی از دوربین های مداربسته یا دستگاه های ضبط مورد استفاده قرار می گیرد.

 

  • فرمت H.264: تا پیش از آمدن ورژن های جدیدتر مانند H.265 رایجترین فرمت فشرده سازی در تصاویر دوربین مداربسته بود.

 

  • فرمت H.265: فرمت H.265 دارای دوبرابر نرخ فشرده سازی نسبت به H.264 با حفظ کیفیت تصاویر می باشد.

 

  • فرمت H.265+: این کدک ساخت شرکت هایک ویژن است بهترین نوع کدگذاری در دوربین های مدار بسته برای فشرده سازی تصاویر ویدئویی محسوب می گردد.

 

پهنای باند در دوربین مداربسته

 

۲) فریم ریت

بگذارید مفهوم فریم ریت را با مثال تصاویر نمایش داده شده در فیلم ها بررسی کنیم. در نمایش فیلم ها آن چیزی که باعث می شود ما بی هیچ وقفه ای تصاویر را پشت سر هم مشاهده کنیم، سرعت نمایش تصاویر نمایش داده شده در یک ثانیه است. هر چه سرعت نمایش و تعداد تصاویری که در یک ثانیه به ما نمایش داده می شود بیشتر باشد قاعدتا حرکات فیلم ما پیوسته تر و دقیق تر است. برای مثال تصاویری که با فرمت ۳۰ FPS به نمایش در می آید به این معنی است که در یک ثانیه سی تصویر به انسان نمایش داده می شود و این فرمت نسبت به ۱۰ FPS  دقیق تر و پیوسته تر خواهد بود.

 

حال بیایید نسبت مفهوم فریم ریت را با پهنای باند  بررسی کنیم، تا اینجا فهمیدیم که هر چه فریم ریت بیشتر باشد تعداد تصاویر نمایش داده شده در ثانیه بیشتر می شود. این افزایش تصاویر به معنای انتقال اطلاعات تصویری و دیتای بیشتر است و در نتیجه برای انتقال این اطلاعات نیاز به پهنای باند بیشتری خواهیم داشت. استاندارد نرخ فریم برای چشم انسان 25 تا 30 فریم در ثانیه است و البته شما می توانید این اعداد را در دستگاه های مختلف بسته به نیاز پروژه خود تغییر دهید و مصرف پهنای باند خود را بهینه کنید.

 

۳) تعداد دوربین های نصب شده

همانطور که در قسمت های قبل نیز توضیح دادیم تعداد دوربین های مورد استفاده در شبکه نیز بر روی میزان پهنای باند مصرفی تاثیر گذار است. هر چه تعداد دوربین های شما افزایش یابد، میزان اطلاعاتی که در کل شبکه منتقل می شود افزایش پیدا می کند و در نتیجه به پهنای باند بیشتری نیاز خواهد بود. نکته مهم در این خصوص این است که هر شبکه پهنای باند محدود دارد و در نتیجه باید بین پهنای باند و تعداد دوربین ها تعادل برقرار کنید.

 

۴) حالت های مختلف ضبط

عامل بعدی که می تواند بر روی میزان مصرف پهنای باند شبکه تاثیر بگذارد، حالت های مختلف ضبط در دستگاه ضبط کننده تصاویر است. برای مثال حالت های مختلفی مانند روز و شب، ضبط تصاویر با حالت حرکت Motion Detection و دیگر موارد. انتخاب هر یک از این حالت ها تصاویر با کیفیت های مختلفی ایجاد می کند و در نتیجه تاثیر مستقیم بر پهنای باند مصرفی دارد. در برند های معروف تولید کننده دوربین مداربسته و تجهیزات ذخیره ساز مانند هایک ویژن حالت های مختلفی برای ضبط تصاویر وجود دارد که می توانید با توجه به نیاز پروژه این حالت ها را انتخاب کنید.

 

۵) رزولوشن دوربین و نسبت تصویر (Aspect Ratio)

آخرین عامل تعیین کننده میزان مصرف پهنای باند در سیستم های مداربسته به رزولوشن دوربین مداربسته مربوط می شود. همه ما می دانیم هرچه رزولوشن دوربین افزایش پیدا کند کیفیت و وضوح تصاویر نیز افزایش خواهد داشت و به همین ترتیب حجم تصویری که به دستگاه ضبط کننده ارسال می شود نیز افزایش می یابد. این موضوع باعث می شود که برای انتقال تصویر به پهنای باند بیشتری نیاز باشد. برای مثال تصاویر ضبط شده توسط یک دوربین 8 مگا پیکسلی نسبت به دوربین 5 مگا پیکسلی نیاز به پهنای باند بیشتری دارد.

 

همچنین فاکتور تاثیرگذار دیگر نسبت تصویر یا (Aspect Ratio) است.منظور از نسبت تصویر نسبت پهنا به ارتفاع یک فریم است. این نسبت را با اعداد ۴:۳، ۱۶:۹ و … نشان می دهند. با توجه به اینکه نسبت تصویر ۱۶:۹ تصویر بزرگتری را ارائه می دهد بنابراین پهنای باند بیشتری را نیز اشغال می کند.

 

واحد اندازه گیری پهنای باند

اصطلاحاتی مانند Kbps 500 ، ۱ Mbps و غیره در هنگام تبادل اطلاعات میان دستگاه های مدار بسته بسیار استفاده می شود. این اعداد بیانگر میزان اطلاعاتی است که در هر ثانیه بین دستگاه ها جابجا می شود.
برای مثال  وقتی می گوییم پهنای باند دوربین مداربسته، ۵۰۰ Kbps است ، به این معنی است که ۵۰۰،۰۰۰ بیت در هر ثانیه منتقل می شود (K بیانگر ۱۰۰۰ است و بیت هم واحد اطلاعات). نکته مهم دیگر این است که هر مدل از دوربین های مداربسته پهنای باند مشخصی را بر اساس نوع تکنولوژی خود اشغال می کند. این اعداد بر روی مشخصات دوربین های مدار بسته ذکر می شود.

 

 

مقالات مرتبط برای مطالعه بیشتر:

فناوری SenseUp در دوربین مداربسته

سرعت شاتر در دوربین مداربسته

نحوه محاسبه یو پی اس برای دوربین مدار بسته

نصب دوربین مداربسته در رستوران ها

قیمت دوربین خودرو

دستگاه DVR هیبرید

دوربین پلاک خوان