صنعت / تکنولوژی و آینده دنیای حفاظت تصویری / دوربین های مداربسته

تکنولوژی ، دوربین مداربسته ، قیمت دوربین مداربسته / هایک ویژن / دوربین مدار بسته

صنعت / تکنولوژی و آینده دنیای حفاظت تصویری / دوربین های مداربسته

تکنولوژی ، دوربین مداربسته ، قیمت دوربین مداربسته / هایک ویژن / دوربین مدار بسته

ترفند WDR غیر واقعی شرکتها

در قسمت قبل مقاله آموزشی دوربین مدار بسته به تکنیکهای WDR غیر واقعی اشاره کردیم. امروز علاوه بر آشنایی با این تکنیکها، می خواهیم ببینیم تفاوت بین دوربینهای مدار بسته WDR واقعی و دوربینهای مدار بسته بدون قابلیت WDR در محصولات یک برند چقدر با یکدیگر فرق می کنند.

روشهای WDR غیرواقعی بیشتر حول این دو تکنیک می گردند :

BLC یا جبران نور پشت زمینه تصویر دوربین مدار بسته

BLC یا Backlight Compensation تکنیکی است که با تنظیم ساده میزان Exposure دوربین مدار بسته بر روی یک مقدار ثابت شدت نور پشت زمینه یا نقطه ای را کاهش می دهد. در اصل این تکنیک تنها زمانی قابل استفاده است که بخواهید محیطی تماما تیره یا تماما روشن را در دوربین مدار بسته زیر نظر بگیرید و در محیطهایی با ترکیب این دو شدت نوری به مشکل می خورید. یعنی اگر صحنه ای بگونه ای باشد که فضای تاریک و روشن بسیاری داشته باشد، BLC می تواند تنهای یک بخش آنرا بدرستی تصحیح نماید و بخش دیگر که شدت نور متضادی داشته است کاملا غیرواقعی بنظر می آید. در تصویر زیر تفاوتها محسوس است.

تفاوت BLC و WDR دوربین مدار بسته

WDR دیجیتال

Digital WDR با نامهای DWDR یا EWDR یا WDR الکترونیکی هم شناخته می شود که اساسا یک تنظیمات کنتراستی است که بجای اعمال بر روی کل تصویر، تنها بر روی نواحی چندگانه صحنه انجام می شود. DWDR ممکن است در بعضی از صحنه ها کمی تغییر ایجاد کند اما این تکنیکها اصلا قابل مقایسه با تکنیک WDR واقعی نیستند.

توجه کنید که بسیاری از شرکتهای تولید کننده دوربین مداربسته، DWDR را بعنوان قابلیتی مجزا علاوه بر WDR واقعی، بر روی محصولشان تبلیغ می کنند و کاربران هم بسادگی به اشتباه می افتند که هر کدام چه کار می کنند؟! نمونه این اصطلاحات را در دوربینهای مدار بسته اکسیز با عبارات Dynamic Capture و Dynamic Contrast می بینیم. با اطمینان بدانید که این عبارات بیشتر برای تبلیغ و دور شدن از واقعیت است و همان WDR غیر واقعی یا بهتر بگوییم WDR تقلبی است!

تفاوت تصویر دوربینهای مدار بسته WDR با دوربینهای مدار بسته عادی از یک برند

وقتی شرکتی در مشخصات یک نسخه از دوربین مدار بسته از قابلیت WDR واقعی نام می برد قطعا انتظار کارایی بالاتری در شرایط نوری متفاوت از آن دوربین مدار بسته نسبت به نسخه عادی خواهیم داشت.

در تصویر زیر تفاوت دوربین مدار بسته WDR اکسیز با دوربین مدار بسته بدون WDR از اکسیز را می بینیم :

WDR دوربین مدار بسته اکسیز

در زیر هم تفاوت دو دوربین مدار بسته WDR/بدون WDR از سونی را می بینیم:

WDR دوربین مدار بسته سونی

نکته: هرگز تفاوت کارایی این دو نسخه دوربین مدار بسته را چه در اکسیز و چه در سونی با این دو تصویر قیاس نکنید. بلکه باید تستها و شرایط متفاوتی را برای هردو مدل انجام دهید و بطور دقیق تر متوجه کارایی آنها شوید. این تصاویر تنها بعنوان مثالی ساده آورده شده اند و تمام ماجرا را شرح نمی دهند.

ترفندها و اسامی تقلبی بکار رفته بجای WDR در برندهای مختلف

بسیاری از شرکتها مرموزانه درباره پشتیبانی از WDR در دوربینهای مدار بسته تولیدیشان صحبت می کنند. ما در اینجا لیستی از این جزئیات تقلبی قرار داده ایم و تفاوت WDR واقعی (سطوح متفاوت Exposure)، نوع تقلبی (دیجیتال WDR یا WDR الکترونیکی) یا هردو را آورده ایم. ضمن اینکه اسامی و مشخصات تغییر داده شده هم آورده شدند.

همه این 15 شرکت سازنده دوربین مدار بسته، محصولاتی دارند که از WDR واقعی پشتیبانی می کنند اما تقریبا نیمی از محصولاتشان را با مشخصات WDR دیجیتالی برای مقاصد تبلیغاتی نام گذاری کردند.

WDR دوربین های مدار بسته

در پایان این نکته مهم خواهد بود که بدانید بسیاری از شرکتها برای آنکه نام WDR به هر شکلی بر روی محصولاتشان قید شود، سعی کردند WDR را دوشاخه برتر و معمولیتر دسته بندی کنند. مثلا محصولاتی با WDR واقعی را با عناوین WDR Pro، Advanced WDR، Extreme WDR، Super WDRو ... نام گذاری کرده و محصولاتی که از WDR تبلیغاتی و تنها در حد تکنیکهای WDR غیر واقعی باشند از اسامی محقرانه تر یا DWDR، SSDR، Basic WDR و ..  استفاده می کنند.

دقت داشته باشید که WDR به دلیل بار سخت افزاری نرم افزاری ویژه باعث افزایش قیمت دوربین مدار بسته می شود و گول قیمتهای ارزان و زرق و برق کلام و تبلیغات دوربینهای مدار بسته تقلبی یا غیر معتبر را نخورید.

1.      بررسی پیکسل در دوربین مدار بسته

2.      بررسی برد دوربین مدار بسته بی سیم

3.      نرم افزار شمارش افراد دوربین مدار بسته

4.      تاثیر نور بر عملکرد دوربین مداربسته

سیستم آنالوگ و تحت شبکه / دید در شب دوربین مداربسته IR

چگالی پیکسلی دوربین مداربسته

محدودیتهای PPF دوربین مدار بسته

حتی پس از در نظر گرفتن محاسبات PPF، بازهم چند موضوع دیگر می تواند در عمل بر روی کیفیت تصاویر دوربین مدار بسته تاثیر گذار باشد. این عوامل و موارد عبارتند از :

  • اثر نورهای نا متوازن / صحنه هایی با طیف گسترده نور متغیر
  • مناظر با نور کم / تصاویر شبانگاهی دوربین مداربسته
  • فشرده سازی / تنظیمات کیفیت تصاویر دوربین مدار بسته
  • تفاوتهای کیفیت لنزهای دوربین مدار بسته
  • شرایط محیطی و امکانات تاثیرگذار بر روی کیفیت تصاویر دوربین مداربسته
  • معیارهای مکمل PPF

محدودیتهای WDR یا طیف گسترده نور متغیر تصویر

بر اساس مقیاس PPF، جایگاه و اولویت تمام پیکسلها با ارزشی مساوی در نظر گرفته می شود اما کیفیت پیسکسلها و تمایز آنها می تواند بسیار متفاوت باشد. توانایی مدیریت نور پس زمینه روشن یا نور خوردشید یک نمونه از این تمایزات است. در تصویر زیر هر دو دوربین مدار بسته رزولوشن یکسانی دارند و میدان دید یکسانی را هم پوشش می دهند و در یک زمان از روز تصاویر گرفته شده اند :

کیفیت WDR دوربین مدار بسته

البته تصویر سمت راستی بنظر از میزان PPF دو برابر تصویر سمت چپ برخوردار است (کیفیت و تمایز جزئیات بیشتر است). اما PPF هر دو تصویر به یک میزان است و دوربین مدار بسته سمت راستی از WDR قویتر و موثرتری بهره می برد.

این مسئله در تصاویری با شدت نورهای متوسط هم تمایز بالایی ایجاد می کند. در تصویر زیر بخش کادر A از چگالی تصویر(PPF) پایینتری نسبت به کادر B برخوردار است (فاصله دوربین مدار بسته از دو نقطه متفاوت است) اما تصویر بمراتب واضحتری ارائه داده است. علت این است که تصویر کادر B بدلیل قرار گرفتن در سایه، دوربین مدار بسته را با ایجاد رندر موثر درگیر کرده و تصویر بی کیفیت تری در خروجی ارائه می دهد.

رابطه PPF فشرده سازی دوربین مدار بسته

برای مطالعه مطالب مرتبط با WDR دوربین مدار بسته می توانید به بخش مقالات آموزشی دوربین مدار بسته در سی سی تی وی آنلاین مراجعه نمایید.

محدودیتهای صحنه هایی با نور کم

در شرایط نوری با میزان معمول (نه خیلی پایین) در حد 40 لوکس هم بدلیل افزایش میزان Gain دوربین مدار بسته بصورت خودکار، با ایجاد نویزهای دیجیتال، کیفیت تصاویر دوربین مداربسته کاهش می یابد. این موضوع می تواند در سری تصاویر نمونه زیر بخوبی مشاهده شود. در تمام تصاویر فردی را مشاهده می کنید که در محلی ثابت در ساعات مختلف روز  با شدت نورهای مختلف (از 7000 لوکس در اوج روز در تصاویر سمت چپ تا 1 لوکس در تصاویر سمت راست شب) تفاوت تصاویر را به نمایش می گذارد:

تفاوت PPF شدت نور دوربین مدار بسته

با اینکه بر اساس استانداردهای رایج، صحنه واقعا خیلی هم تاریک نیست اما بهترین دوربین مدار بسته هم جزئیات کمی را نشان می دهند و نویز بسیار بیشتری نسبت به طول روز در تصویر دیده می شود. بنابراین حتی بهترین دستورالعملها و راهکارهای شرکتهای سازنده دوربین مدار بسته براساس PPF هایی که گفتیم نمی توانند در این محدودیتها هم تصاویر بسیار واضحی ارائه دهند.

ما نمونه هایی از حالات دنیای واقعی را معادل مقادیر نرم افزارهای محاسب PPF دوربین مدار بسته در صحنه هایی از نور روز و شب بررسی کردیم و نمونه تصاویری را برای درک تفاوتها در اختیارتان قرار می دهیم. در این تصاویر PPF دوربین مدار بسته در دنیای واقعی توسط کاربر تنظیم و تعیین شده است.

تفاوت PPF دوربین مدار بسته روز شب

تفاوت در کیفیت تصاویر بر اساس فشرده سازی دوربین مدار بسته

میزان فشرده سازی تصاویر دوربین مدار بسته قطعا مهم ترین عاملی است که غیر مستقیم روی PPF تاثیر می گذارد. حتی اگر در رزولوشنهایی یکسان از کدکهای یکسانی استفاده شود، میزان فشرده سازی می تواند بسیار متفاوت باشد. بر اساس تصویر نمونه زیر :

تاثیر فشرده سازی دوربین مدار بسته روی کیفیت تصویر

بنظر می آید تصویر B از PPF بسیار کمتری نسبت به تصویر A برخوردار باشد اما موضوع این نیست. هر دو تصویر توسط یک دوربین مدار بسته اما با تفاوتهایی در میزان فشرده سازی (براساس تنظیمات) بدست آمده است. یعنی در تصویر B میزان فشرده سازی دوربین مدار بسته افزایش یافته است.

بعلاوه بسیاری از شرکتهای سازنده دوربین مدار بسته از تنظیمات پیش فرض متفاوتی برای فشرده سازی استفاده می کنند و همچنین عباراتی هم که برای میزان کیفیتهای مختلف استفاده می کنند متفاوت است. بنابراین باید به خوبی با اصطلاحات یا سطوح مختلف فشرده سازی و تنظیمات یاد شده آشنایی داشته باشید.

کاربران باید میزان فشرده سازی را بررسی کرده و برای جلوگیری از اشکالات بعدی میزان آن را محاسبه و تخمین بزنند.

تفاوت لنزها و تاثیر آن بر چگالی تصویر دوربین مدار بسته

بسیاری بر این باوردند که انتخاب لنز برای دوربین مدار بسته جدا از پیکسل دوربین مدار بسته می تواند تفاوتهای زیادی بر روی کیفیت تصاویر دوربین مداربسته بوجود آورد. در بررسیهای عملی که انجام داده ایم متوجه شدیم اگر چه تفاوتهای تصاویر خوب می تواند بخاطر استفاده از بعضی لنزها بوجود آمده باشد اما کیفیت لنز دوربین مدار بسته اصلا نگرانی مهمی نیست. از طرف دیگر عواملی مثل F-Stop یا سنسور تصویر برداری دوربین مدار بسته و قابلیتهای پردازشی بسیار بیشتر روی کیفیت تصاویر دوربین مداربسته تاثیر خواهند گذاشت و موثرتر هستند.

1.      فشرده سازی H.265 در دوربین مداربسته / دوربین مدار بسته برای تعمیرگاه های خودرو و نمایندگی ها

2.      رک دوربین مدار بسته / نصب دوربین مدار بسته در مطب های پزشکی

3.      خرید دوربین مداربسته خانگی

4.      مفهوم استاندارد IP در دوربین مدار بسته به زبان ساده

آشنایی با استاندارد ONVIF در دوربین مداربسته


تداوم رشد بازار تجهیزات کنترل دسترسی در سال 2022

حال بازار تجهیزات کنترل دسترسی در سال گذشته خوب بود و از رشد مناسبی بهره برد. حتی با پیش بینی حاشیه سود کم در سال گذشته، براساس آمار HIS Markit انتظار می رود سال 2017 رشد بهتری را تجربه نماید و توجهات بیشتری در بازار بدست آورد.

بر اساس آنالیزهای تحلیلگر ارشد موسسه آماری HIS Markit، بازار جهانی تجهیزات کنترل دسترسی جهانی در سال 2016 با تفاوت 1 درصد رشد کمتر از پیش بینی توانست 6.1 درصد رشد نماید. این بازار در کشورهایی مثل برزیل، روسیه، آمریکای لاتین(بجز مکزیک) و چین تجربه رشد 8.5 درصدی را در این سال داشته است. کشورها و مناطقی مثل خاورمیانه، لهستان، آفریقا، هند و ویتنام در سال 2016 بیش از این مقادیر، رشد بازار تجهیزات کنترل دسترسی را محقق کردند.

بازار ویتنام رشدی 9 درصدی را در زمینه های انرژی، هتل داری، ساختمان سازی تجربه نمود و توانست در زمینه های سلامت با رشد 8 درصدی به پیش برود که سال خوبی برای صنعت امنیتی به شمار می رفت.

بر اساس گفته های تحلیلگر ارشد IHS، تجهیزات کنترل هویت با دسترسی موبایل و ارتباط Intercom امنیتی بیشترین گرایشات سال 2016 را شامل می شدند. هویت همراه یا Mobile credential با توجه به کاربردهای متنوع و بهبود تکنولوژی در آینده بیشترین توجهات را در سال 2016 به خود جلب کرد. این راهکار در آینده بصورت یکپارچه در بازارهای عمودی و سلسله مراتبی مثل شرکتهای بزرگ، خودروسازی، سازه های مسکونی و هتل داری کاربرد خواهد داشت.

اگرچه بازاری با فروش تقریبی 4.5 میلیون محصول مقیاسی کوچک خواهد داشت اما انتظار می رود در سال 2017 با رشد سریع در این زمینه به فروش بیش از 13.5 میلیون محصول با رشدی 200 درصدی دست یابد.

علاقه کاربران به mobility یا انجام امور بدون توجه به مکان با هویت همراه درهم آمیخته شده و اینکه بتوان بدون توجه به مکان شخص سرویسهایی را استفاده نماید گرایش مهمی است.

کنترل دسترسی بعنوان خدمت یا ACaaS و پنلهای کنترل تحت شبکه (IP) به گسترش بیشتر این بازارها کمک خواهند کرد اما راهکارهای تحت فضای ابری (Cloud-Based) برای یکپارچه سازی تجهیزات  فیزیکی و نرم افزارهای کنترل دسترسی بیشتر بین کاربران شناخته شده است. مدیریت مرکزی بهتر دستگاههای کنترل دسترسی بیش از باقی موارد باعث رونق شده و بر روی کارایی و هزینه های یک سیستم تاثیر می گذارد. قابلیت بروزرسانی نرم افزار در روی یک سرور  بجای سرزدن به تک تک سایتها علاوه بر کاهش هزینه های نگهداری نرم افزارها باعث می شود اتلاف زمان در بازه های از کار افتادن نرم افزارها کاهش یابد. سرعت تعمیر و نگهداری تجهیزات سرعت بیشتری خواهد داشت.

یکپارچه سازی امنیتی در سال 2016 عمیقتر از قبل مد نظر بود و کنترل دسترسی منطقی در کنار ایجاد گزارشها و دیگر قابلیتهای کاری برای کمک به کنسولهای فرمان استفاده شدند.

حالا در سال 2017 انتظار می رود این رشد ادامه یابد.

 انتظار می رود در ایالات متحده آمریکا و انگلستان که بازارهای امنیتی رشد یافته ای دارند،  با رشدی 7 درصدی سال 2017 را پشت سر بگذارند. برای آلمان و فرانسه هم دورنمای خوبی با رشد 5 درصد در نظر گرفته می شود و در بخشهایی مثل قفلهای الکترونیکی هم شرایط خوبی خواهند داشت.

البته کشور چین هم بر روی بازار تجهیزات کنترل دسترسی تاثیر گذاشته اما این تاثیرات قابل مقایسه با بازار تجهیزات نظارت تصویری نیست. IHS معتقد است که چین در آینده بیشتر بر روی APAC تاثیر خواهد گذاشت و سال 2017 هم آغازی بر رشد بازار تجهیزات کنترل دسترسی خواهد بود.

گسترش تاثیرات بازار تجهیزات کنترل دسنترسی بر روی دیگر کسب و کارها و افزایش آگاهی امنیت سایبری گرایشات اصلی سال 2017 در بخش امنیت و ایمنی خواهد بود.

تولید کنندگان تجهیزات کنترل دسترسی و پخش کننده ها باید در زمینه های فناوری اطلاعات (IT) و امنیت سایبری در سال 2017 قویتر شوند و برای افزایش توسعه راهکارهای کنترل دسترسی در بخش سخت افزار و نرم افزار به سمت راهکارهای یکپارچه بروند.

همچنین IHS اعتقاد دارد که Biometric ها (تجهیزات امنیتی زیستی)، سیستمهایی بر مبنای فضای ابری و هویت همراه می توانند در 12 ماه آینده تعامل بیشتری داشته و بسیاری از محدودیتها در فضای بایومتریک و سرویسهای ابری در اروپا مرتفع خواهند شد.

1.      دوربین تحت شبکه / پهنای باند دوربین مداربسته

2.      دوربین پلاک خوان چیست ؟

3.      انتقال تصویر دوربین مداربسته / دوربین مداربسته چی بخرم؟

4.      نصب دوربین مدار بسته در مطب های پزشکی

نصب دوربین مدار بسته در جایگاه سوخت